maandag 22 maart 2010

Århus wordt wederom Aarhus

ÅRHUS/AARHUS - Burgemeester Nicolai Wammen van het Deense Århus wil dat zijn stad net als vroeger weer als 'Aarhus' wordt gespeld.

Volgens de burgervader moet de stad door de ontwikkelingen op wereldgebied terug naar de spelling van 62 jaar geleden, Aarhus dus - waarbij trouwens de uitspraak, oorhuus, wél hetzelfde blijft. Wammen is sociaaldemocraat en krijgt in de gemeenteraad steun van de socialisten (Socialistisk Folkeparti, SF). Daarmee heeft de burgemeester de benodigde meerderheid binnen en is het slechts een kwestie van tijd wanneer de naamborden van de tweede stad van Denemarken worden overgeschilderd. "Århus heeft een lange en trotse geschiedenis en de naam Aarhus verwijst zowel naar onze historie als naar de toekomst", verklaart SF-leider Thomas Medom. De kosten die de naamsverandering met zich meebrengt, wegen volgens hem niet op tegen alle aandacht en een grotere opbrengst uit het toerisme. Århus kreeg haar huidige naam in 1948 naar aanleiding van nieuwe spellingregels in de Deense taal.

Saab start autofabricage weer op

TROLLHÄTTAN - Vanochtend is de Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan weer begonnen met de productie van auto's. Naast Saab-directeur Jan Åke Jonsson was ook Victor Muller van het Nederlandse moederbedrijf Spyker Cars bij de kersverse start aanwezig.

Exact om 9:17 uur kwam de lopende band in de productiehal op gang. Het allereerst voertuig, een Saab 9-5, had een sticker met opschrift number 001 of a new era (nummer 1 van een nieuw tijdperk). Victor Muller zette een applaus in gang dat direct door iedereen werd gevolgd. Opvallend veel werknemers droegen een knoop op hun jas met de tekst I love Saab. Onder hen is de opluchting over de goede afloop met hun werkgever zichtbaar groot. Deze week worden 500 auto's gefabriceerd en over drie weken moet de productie zijn opgevoerd naar 1090 voertuigen. Met name de Saab 9-3 zal de komende tijd van de band rollen, terwijl ook een serie 9-5 op de planning staat. Volgens Jan Åke Jonsson heeft Saab nu een orderportefeuille voor 4500 auto's en worden er nog eens 2500 getransporteerd naar de Verenigde Staten teneinde de lege showrooms te vullen.

Quitte
Na jaren van miljoenenverlies wil Saab volgend jaar met het nieuwe businessplan quitte spelen. "Daarvoor is het nodig dat we tot 100.000 auto's gaan produceren", zegt Jonsson stellig. "Vervolgens moeten we ook bij een lager aantal, bijvoorbeeld 80.000, winst blijven maken. Dit kan worden bereikt door niet al te grote investeringen te doen en nieuwe auto's duurder te maken." Op het ogenblik heeft Saab geen liquiditeitsproblemen, de kas is goed gevuld. Afgelopen week kwam de eerste uitbetaling van een lening door de Europese Investeringsbank binnen: ruim 90 miljoen euro. Totaal zal Saab een lening ontvangen van meer dan 413 miljoen euro, geld dat gebruikt gaat worden voor de ontwikkeling van milieu- en veiligheidsprojecten.
 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden