donderdag 15 juli 2010

Rolstoelgebruikers rijden zelf 500 kilometer naar Trondheim

OSLO - Toen de Noorse spoorwegen NSB twee rolstoelgebruikers weigerden mee te nemen in de trein van Oslo naar Trondheim besloten de mindervaliden de hele afstand van bijna 500 kilometer dan maar zelf te rijden.

Torill Kopperud en Ole-Jørgen Jansen bedienen zich in het dagelijks leven van een elektrische rolstoel. Echter, toen ze zich onlangs op het station van de Noorse hoofdstad meldden om te trein naar Trondheim te nemen, kregen ze van de NSB te horen dat hun voertuigen 34 centimeter te lang waren. Zonder ooit op weg te zijn gekomen was de rit derhalve al ten einde. Maar zo snel liet het tweetal de moed niet zakken. De familie in Trondheim wachtte immers op hun visite. Dus verlieten ze de stad en legden zoefend over Noorse landwegen 'heel gewoon' de bijna 500 kilometer af. Een reis waar ze in totaal negen dagen over deden. "We hebben veel aardige mensen ontmoet en mochten op diverse plaatsen gratis overnachten", vertelt Torill. Beiden zijn afhankelijk van hun rolstoelen en zijn dan ook niet te spreken over hoe de spoorwegmaatschappij hen heeft behandeld. "Maar dat geldt niet alleen voor ons", zegt Ole-Jørgen. "Gehandicapten worden in Noorwegen iedere dag gediscrimineerd. We kunnen niet bij de dokter, het winkelcentrum of bij de politie naar binnen komen. Er wordt heel wat afgepraat over een plan van aanpak en universele bouwontwerpen, maar in de praktijk merken we er maar weinig van."

Veilig
Op haar beurt beweert de NSB dat de regels voor grootte en gewicht worden bepaald door wat veilig is voor de passagiers. Niettemin hoort de Noorse gehandicaptenbond die uitleg hoofdschuddend aan. "De maximale afmetingen die de NSB vandaag de dag voor rolstoelen hanteert, vinden wij veel te laag", vertelt Arne Lein, hoofd van de belangenvereniging. "Dat mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel niet met de trein mogen reizen is uitermate bedroevend." Tot slot, hoe zit het dan met de terugreis? Tja, de NSB wil het duo ook op de terugweg niet meenemen. Maar een vervoersbedrijf heeft Torill en Ole-Jørgen gelukkig een gratis lift naar huis aangeboden.

Griekse 'Turk' krijgt schadevergoeding zuivelfabriek

JÖNKÖPING - Een Griekse gepensioneerde wiens portretfoto wordt gebruikt op emmertjes Turkse yoghurt in Zweden krijgt ruim 180.000 euro teneinde een dreigende rechtzaak tegen de zuivelproducent af te blazen.

De 77-jarige Griek uit Delfi had in april aanvankelijk ruim 5 miljoen euro geëist, aangezien zuivelfabriek Lindahls Mejeri uit het Zweedse Jönköping een foto van de man gebruikt om haar Turkse yoghurt te promoten en in de marketing had gesproken van het 'Turkse mannetje'. Nu heeft de Griek een akkoord gesloten met de zuivelproducent die ruim 180.000 euro betaalt om aan een juridisch proces in Griekenland te ontkomen. De fabriek mag echter wel de foto op zijn verpakkingen blijven gebruiken. Op zijn beurt legt de fabrikant een eis voor schadevergoeding neer bij de beeldbank waar de foto acht jaar geleden werd gekocht. "Het is heel erg vervelend om zoveel geld neer te moeten tellen terwijl we van mening zijn dat we de hele tijd het recht aan onze kant hebben", verklaart Thomas Axelson, hoofd inkoop bij Lindahls Mejeri. "Maar we sturen de rekening door naar het fotobureau waarvan we de foto kochten en waarmee we een overeenkomst hebben."

Geliefde schuurtje Zweden viert 30 jaar

STOCKHOLM - Op bezoek in Zweden ontkom je er niet aan: de friggebod. Het kleine schuurtje viert dit jaar zijn 30ste verjaardag en mag met recht een stukje cultuur worden genoemd.

Op 1 januari 1980 mochten de Zweden voor het eerst legaal een constructie van maximaal tien vierkante meter neerzetten zonder dat daarvoor een bouwvergunning nodig was. De hervorming werd een daverend succes en de friggebod verscheen massaal ten tonele. "Mensen komen nog steeds naar me toe om me te bedanken", zegt Birgit Friggebo, de toenmalige minister van Volkshuisvesting en aan wie het schuurtje zijn naam te danken heeft. In 2008 kwam een verruiming van de toegestane oppervlakte waarop gebouwd mocht worden. Het maximale areaal ging naar vijftien vierkante meter en de interesse onder de Zweden groeide alleen maar verder. Volgens friggebod-producent Jabo uit de zuidelijke regio Småland komt de helft van zijn omzet uit de kleine schuurtjes. "Nu tijdens het hoogseizoen hebben we dagelijks 25 tot 30 volle vrachtwagens op de weg rijden. Mensen gebruiken de schuurtje voor vanalles, van gastenhuisjes en ateliers tot tienerkamers en repetitielokalen", vertelt Ulric Bergenholtz, directeur van Jabo. Birigt Friggebo zelf vindt dat we van het succesvolle idee kunnen leren. "Misschien hoeft men niet overal regels voor te hebben, maar mensen hun eigen verantwoordelijkheid laten nemen. Dan komt het wel goed", zegt de oud-bewindsvrouwe die zelf een friggebo op het platteland als gastenhuisje heeft.
 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden