Exact om 9:17 uur kwam de lopende band in de productiehal op gang. Het allereerst voertuig, een Saab 9-5, had een sticker met opschrift number 001 of a new era (nummer 1 van een nieuw tijdperk). Victor Muller zette een applaus in gang dat direct door iedereen werd gevolgd. Opvallend veel werknemers droegen een knoop op hun jas met de tekst I love Saab. Onder hen is de opluchting over de goede afloop met hun werkgever zichtbaar groot. Deze week worden 500 auto's gefabriceerd en over drie weken moet de productie zijn opgevoerd naar 1090 voertuigen. Met name de Saab 9-3 zal de komende tijd van de band rollen, terwijl ook een serie 9-5 op de planning staat. Volgens Jan Åke Jonsson heeft Saab nu een orderportefeuille voor 4500 auto's en worden er nog eens 2500 getransporteerd naar de Verenigde Staten teneinde de lege showrooms te vullen.
Quitte
Na jaren van miljoenenverlies wil Saab volgend jaar met het nieuwe businessplan quitte spelen. "Daarvoor is het nodig dat we tot 100.000 auto's gaan produceren", zegt Jonsson stellig. "Vervolgens moeten we ook bij een lager aantal, bijvoorbeeld 80.000, winst blijven maken. Dit kan worden bereikt door niet al te grote investeringen te doen en nieuwe auto's duurder te maken." Op het ogenblik heeft Saab geen liquiditeitsproblemen, de kas is goed gevuld. Afgelopen week kwam de eerste uitbetaling van een lening door de Europese Investeringsbank binnen: ruim 90 miljoen euro. Totaal zal Saab een lening ontvangen van meer dan 413 miljoen euro, geld dat gebruikt gaat worden voor de ontwikkeling van milieu- en veiligheidsprojecten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten