vrijdag 23 april 2010

Aswolk sluit nu ook luchthaven Reykjavik

REYKJAVIK - Nadat een groot deel van de Europese luchthavens vanwege de aswolken waren gesloten, was het vanmorgen de beurt aan Reykjavik Keflavík Airport om de start- en landingsbanen voorlopig buiten werking te stellen.

Nog altijd stoot de vulkaan bij de gletjser met de tongbrekende naam, Eyjafjallajökull, wolken as uit in de atmosfeer. Maar de wind is intussen wel gedraaid. In plaats van naar het Europese continent wordt de vulkanische stof nu over Zuidwest-IJsland geblazen. En dat is precies waar de internationale luchthaven van de hoofdstad Reykjavik zich bevindt. Alle buitenlandse vluchten van Icelandic Airlines, Icelandair en Iceland Express zijn dan ook tot nader order geannuleerd. Het vliegveld voor binnenlandse vluchten in Reykjavik was eveneens enige tijd dicht, maar werd later vandaag toch weer opengesteld. Verscheidene arriverende vluchten vanuit het buitenland zijn de afgelopen uren op andere, kleinere luchthavens van de eilandnatie geland. Overige Scandinavische vliegvelden zijn trouwens weer volledig in bedrijf. Alleen in het zuiden van Zweden zorgen slierten aswolk nog voor beperkt luchtvaartverkeer.

Vliegongeval
Vlakbij het dorp Emäsalo, in het zuiden van Finland, stortte aan het einde van de ochtend een Piper Arrow neer. Bij het ongeluk met het vliegtuigje kwam één van de twee inzittenden om. Of de crash is veroorzaakt door asrestanten in de lucht is nog niet bekend. Wel beweert een Finse luchtvaartdeskundige dat het vandaag erg slecht weer was om te vliegen. In de lucht zouden nog altijd vulkanische stofdeeltjes hangen waardoor vliegen een levensgevaarlijke onderneming kan zijn.

Walvisvaartcommissie: 'Laat jacht 10 jaar langer doorgaan'

OSLO/REYKJAVIK - Tien jaar langer jagen op walvissen, dat is wat de Internationale Walvisvaartcommissie (IWC) wil voor Noorwegen, IJsland en Japan.

In het voorstel van de IWC staat onder meer dat de walvisjagende landen IJsland, Noorwegen en Japan nog een decennium langer met hun vangsten mogen doorgaan, hetzij met beperkte quota. De Japanse walvisvangst moet volgens het plan in vijf jaar tijd met 75 procent worden verminderd. Met het concept wil de IWC door een lagere quotum toe te passen tussen de 4000 en 8000 walvissen redden. De IJslandse autoriteiten hebben al laten weten niet met het plan akkoord te zullen gaan, maar er bestaat ook verzet uit de hoek van natuurbeschermers. In 1986 voerde de IWC een verbod in tegen de commerciële walvisvaart. Echter, de wetten van de commissie zitten vol mazen, zo is Japan onder de dekmantel van de wetenschap met de jacht doorgegaan. Walvissen zouden voor onderzoek worden gevangen, maar het vlees wordt gewoon op de markt verhandeld. Noorwegen negeert het verbod in zijn geheel en ook IJsland laat de vangst toe. De lidstaten van de IWC hebben nu twee maanden de tijd gekregen om over het voorstel in conclaaf te gaan. In juni wordt het plan tijdens de jaarvergadering van de IWC in Marokko behandeld.
 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden