dinsdag 14 september 2010

Lego verliest merkenrecht op speelgoedsteentjes

BILLUND - Het is over met de alleenheerschappij van Lego op het maken van de gekleurde plastic bouwsteentjes. Vandaag verloor de Deense speelgoedfabrikant definitief het merkenrecht.

De hoogste afdeling van de Europese rechtspraak bepaalde dat het octrooi van Lego op de productie van het speelgoed is afgelopen. In 1958 vroeg het bedrijf patent aan op het plastic constructiemateriaal. De Canadese concurrent Mega Brands begon zelf ook met een soortgelijk speelgoed, waarna Lego naar de rechter stapte in een poging dat te laten verbieden. Niettemin is de Europese rechter van mening dat Lego geen beschermd merk kan zijn, aangezien de bouwsteentjes een technische functie hebben. Hij bekrachtigde daarmee een eerdere juridische uitspraak in deze zaak.

Kopenhagen timmert aan 'superfietswegen'

KOPENHAGEN - Samen met de Nederlanders zijn de Denen de meest fietsgekke Europeanen. Maar nu doet Kopenhagen er zelfs nog een schepje bovenop: in de hoofdstad worden straks heuse zesbaansfietspaden aangelegd.

De lange stromen fietsers in het centrum van Kopenhagen doen meteen denken aan Amsterdam en andere Nederlandse steden. Kopenhagenaren reizen massaal op de fiets van en naar hun werk. Echter, dat is voor het bestuur van de eerste Deense stad nog niet genoeg. Zelfs de inwoners van de buitenwijken moeten worden gestimuleerd om veel vaker te kiezen voor het stalen ros. Teneinde dit doel te bereiken laat Kopenhagen nu de bestaande fietspaden verbreden tot superfietswegen die bestaan uit zes banen en zich als een netwerk over de gehele stad uitstrekken. "Vandaag de dag zijn er ontzettend veel mensen die korte stukken fietsen. Daar heeft de fiets een marktaandeel van 60 procent", vertelt Andreas Røhl, verantwoordelijk politicus fietszaken van de gemeente Kopenhagen. "Maar als we verder kijken naar de wat langere afstanden van zeven tot vijftien kilometer, dan daalt het marktaandeel drastisch."

Automobilisten
De stedelijke bestuursambtenaren zouden graag de automobilisten achter het stuur vandaan willen halen. Het idee gaat zelfs zo ver dat er wordt gedacht om alle Deense steden uit te rusten met de superfietswegen. Uiteindelijk is het doel om het aantal ritten per tweewieler te verdubbelen. "Uit het perspectief van de samenleving gezien, is de fiets een extreem effectief vervoersmiddel", zegt Røhl. "Fietsen is nuttig voor zowel milieu als gezondheid. Het eenvoudiger maken voor fietsers is een goede manier om een stad te creëren waar het fijn is om te wonen."
 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden