dinsdag 15 juni 2010

WK-verlies doet niet alleen Deense voetballers pijn


KOPENHAGEN - Niet alleen de voetballers en fans van het Deens nationaal elftal schudden het hoofd na de 2-0 nederlaag tegen Nederland tijdens het WK-voetbal. Ook werkgevers in Denemarken zijn niet bepaald blij; doordat hun personeel aan de buis gekluisterd zat, verloren bedrijven ruim 120 miljoen euro aan inkomsten.

De Deense Kamer van Koophandel, Dansk Erhverv, maakte een rekensommetje: hoeveel kost een middagje Wereldkampioenschap voetbal de baas zijn portemonnee? Doordat naar schatting 1,1 miljoen Denen tijdens werktijd de verrichtingen van hun voetbalhelden volgden, liepen hun werkgevers 911 miljoen kronen (ongeveer 122 miljoen euro) mis. Ondanks deze gegevens wees een rondje langs de arbeidsvelden door een Deense krant afgelopen week nog uit dat acht van de tien ondernemingen niet van plan waren de wedstrijd op de werkplek te tonen. "Het gaat eenvoudigweg niet met de productievorm die wij hanteren", verklaarde Lisbeth Carøe, woordvoerster bij vleesproducent Danish Crown. "De varkens wachten echt niet rustig af tot ze worden geslacht." Twee andere Deense bedrijven, Deloitte en Cowi, kozen ervoor om het voetbaltreffen op een groot scherm te laten zien. Maar communicatiechef Henrik Munksgaard van Deloitte benadrukte dat de medewerkers wel in hun eigen tijd keken. Tegelijkertijd was het nuttigen van alcohol uit den boze, opdat de voetbalenthousiastelingen direct na afloop verder konden werken.

Zweedse piloten morgen massaal in staking

GOTENBURG - Morgen houden in ieder geval 1300 piloten in Zweden hun toestel aan de grond. Een conflict tussen de vliegeniersvakbond en werkgevers ligt aan de basis van de staking.

De werkgevers in de Zweedse luchtvaart en de belangenvereniging voor piloten staan ver uit elkaar voor wat betreft het thema uitzendkrachten. "Het draait voornamelijk om de kwestie ontslagen piloten opnieuw in dienst te nemen", zegt Gunnar Mandahl, voorzitter van de pilotenvakbond. "Avia Express (Zweedse vliegmaatschappij, red.) stuurt vanaf 17 juli haar 80 piloten de laan uit en wil dan van buitenaf nieuwe piloten inhuren. De gedachte van de werkgever is dat de vliegeniers hun eigen bedrijf oprichten, maar dat houdt slechtere arbeidsvoorwaarden in voor de piloten die worden ingehuurd. Wij boden Avia Express een tien procent verlaging van het salaris van de piloten aan in ruil voor een nieuwe dienstbetrekking voor hen. Maar dat werd geweigerd."
Vanaf morgen leggen daarom ten minste 1300 piloten het werk neer, terwijl daar nog eens 700 tot 800 vliegeniers bij kunnen komen. De staking geldt voor alle Zweedse luchtvaartmaatschappijen, waaronder Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air, Svenska Direktflyg en mogelijk ook Malmö Aviation. SAS legt bij elkaar 107 vluchten neer. In totaal worden hierdoor circa 23.000 luchtreizigers - vooral op binnenlandse vluchten, maar tevens enkele duizenden die de grens overvliegen - getroffen.

Lachende derden
Lachende derden tijdens de werkonderbreking door de piloten zijn busvervoerder Swebus en de Zweedse spoorwegen SJ. Toen er vorige week al werd gedreigd met een staking roosterde Swebus extra bussen in. "Wij zijn erop voorbereid om onze capaciteit uit te breiden, net zoals het geval was toen het vliegverkeer vanwege de aswolken aan de grond bleef", vertelt woordvoerder Ingvar Ryggesjö. De versterkingen worden de weg opgestuurd tussen de drukste steden, dus Stockholm, Gotenburg, Malmö, Kopenhagen en Oslo. Ook SJ herhaalt het protocol dat tijdens het overdrijven van de vulkanische asdeeltjes gold. Vooral tussen Stockholm, Gotenburg en Malmö worden morgen langere treinen ingezet. "In dit soort situaties haalt men alles van stal", verklaart SJ-zegsman Dag Rosander. "Het is simpelweg 'alle hens aan dek'."

IJsland stap dichter bij EU-lidmaatschap

REYKJAVIK/BRUSSEL - Leiders van landen in de Europese Unie (EU) staan op het punt het startsein te geven voor toetreding van IJsland.

In een voorstel voor een verklaring die tijdens een EU-topvergadering komende donderdag wordt voorgelezen, staat dat de Unie heeft besloten om onderhandelingen voor toelating van IJsland van start zullen gaan. De verklaring werd gisteren uitvoerig doorgenomen door alle EU-ministers van Buitenlandse Zaken die overigens het belang onderstreepten dat IJsland zijn financiële systeem op orde brengt. Veel Britse en Nederlandse spaarders verloren hun spaartegoeden toen de IJslandse bank Icesave in het najaar van 2008 over de kop ging. Zowel Groot-Brittannië als Nederland heeft ermee ingestemd de onderhandelingen over de toelating niet te blokkeren. Beide landen zeggen genoeg garanties te hebben dat IJsland zijn terugbetalingsverplichtingen zal nakomen. Naar schatting zullen de onderhandelingen tussen de één en twee jaar in beslag nemen. Dat een toetreding in een dergelijk korte tijd kan plaatsvinden, komt doordat IJsland al lid is van de Europese Economische Ruimte (EER) en het paspoortverdrag Schengen.
 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden