OSLO - Wat doe je als luchtvaartmaatschappij wanneer je jaar in, jaar uit verlies draait? Inderdaad, je denkt net zoals SAS serieus na om je centen in te zetten op... de hogesnelheidstrein.
Dat luchtvervoerder SAS in deze huidige tijd geen bijster goede zaken doet, mag geen verrassing meer heten. De Scandinavische luchtvaartmaatschappij worstelt al tijdenlang met verliezen en zelfs drie van de eigenaars, te weten de regeringen van Zweden, Denemarken en Noorwegen, willen wel af van hun zorgenkindje. Maar wellicht is redding nabij. Tenminste, in Noorwegen dan. SAS overweegt namelijk om te investeren in de hogesnelheidstrein. Momenteel bekijkt een speciale werkgroep van de Noorse overheid naar de mogelijkheden één of meer van de zes actuele trajecten in het land verder uit te bouwen. "Het is een spannende gedachte en we volgen de ontwikkelingen dan ook op de voet", zegt Kenneth Vikse, woordvoerder van SAS. "In Noorwegen hebben we nog geen concrete plannen, maar we kijken naar hoe er op het Europese continent mee om wordt gegaan."
Samenwerking
Hij doelt daarmee op de samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen Air France/KLM en Lufthansa met leveranciers van snelle treinen. Door exploitatie van nieuwe hogesnelheidslijnen komt er een gloednieuwe markt bij. In Scandinavië heeft SAS zo al een samenwerkingsdeal gesloten met de Zweedse spoorwegen SJ. Vikse: "In Zweden biedt SAS een jaarkaart aan die zowel in het vliegtuig als in de trein kan worden gebruikt. Dit is de eerste stap op weg naar een volledig geïntegreerde samenwerking."
Marktaandeel
Op een flink aantal Europese reistrajecten heeft de hogesnelheidstrein een aanzienlijk marktaandeel van vliegmaatschappijen afgepakt. Een extra grote punt van de taart pakt de trein wanneer deze in tweeënhalf uur of minder van stadscentrum tot stadscentrum kan rijden. Dit zijn ervaringen waar SAS gretig kennis van neemt. "Als de hogesnelheidstrein inderdaad met de luchtvaart concurreert, bijvoorbeeld op het traject Bergen-Oslo, dan is er geen enkele aanleiding om te denken dat het hier anders zal lopen dan op het continent", vult Vikse aan. "Daar heeft het zelfs geleid tot het verdwijnen van lijnvluchten. Het vliegtuig is er door de trein weggeconcurreerd".
dinsdag 25 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten