dinsdag 11 mei 2010

Kunstenaar Lars Vilks aangevallen tijdens lezing

UPPSALA - Op de universiteit van Uppsala is de Zweedse kunstenaar Lars Vilks vanmiddag mishandeld. Terwijl hij een lezing hield, werd hij door een onbekende man aangevallen en gemolesteerd.

"De man zat op de eerste rij en kwam plotseling naar mij toegesneld. Hij gaf me een kopstoot en ik vloog tegen de muur waarbij ik mijn bril verloor", reageert een geschrokken Vilks. Volgens de kunstenaar behoorde de man tot een groep die de lezing probeerde te verstoren. Meteen na de overval werd Vilks in veiligheid gebracht. "Die man hoorde bij een groep moslims. Ze riepen 'Mohammed, Mohammed'." Tot zeker aan het begin van de avond was er tumult in de collegezaal. De politie van Uppsala bewaakte de voordracht en tijdens de commotie werd zelfs een agent mishandeld. Lars Vilks hield een toespraak over zijn eigen kunstwerken en het thema kunst en vrijheid van meningsuiting. "Mijn lezing in Jönköping werd eerder al stilgelegd voordat ik goed en wel kon beginnen en nu gebeurt er dit", zegt hij. "Ik word gestopt met fysiek geweld. Het is natuurlijk een probleem wanneer een volksmassa op deze wijze zijn zin krijgt." Het begin van Vilks lezing was nog rustig. Maar toen hij een film met een seksuele inhoud vertoonde, werd de sfeer grimmig. Lars Vilks is de afgelopen maanden meerdere keren het doelwit geweest van geweldadige acties door islamitische extremisten. Alles hangt samen met de publicatie door de tekenaar van karikaturen die de profeet Mohammed afbeelden als rotondehond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden