Gisteren berichtte DeNoordse.nl al over de netelige situatie voor de scheepvaart op de Oostzee. Een vijftigtal vaartuigen, waaronder diverse veerboten, was vast komen te zitten in het uiterst dikke ijs van deze brakwaterzee. Vannacht bevrijdde de ijsbreker Ymer, niet ver van Kapellskär in de boordelijke scheren van Stockholm, na circa tweeënhalf uur de veerboot Amorella van Viking Lines uit haar benarde positie. Aan boord bevonden zich bijna 950 passagiers. Op dit ogenblik wachtten nog immer 25 schepen op assistentie van in totaal zes ijsbrekers die nu op de Baltische Zee actief zijn. Volgens de Zweedse scheepvaartautoriteiten, Sjöfartsverket, kan het nog dagen duren voordat alle vaartuigen zijn losgebroken.
Knarsetandend
Intussen moet deze nautische afdeling knarsetandend toegeven dat ze haar beste ijsbreker Oden heeft verhuurd. Het schip wordt momenteel voor onderzoek gebruikt in de wateren van Antarctica. Het grootste probleem is dat de helft van de ijsbrekers die nu aan het werk zijn op de Oostzee het zware ijs niet aankunnen. In veertien jaar tijd heeft deze zee niet te kampen gehad met dergelijk extreem pakijs. "Achteraf praten is altijd makkelijk, maar het was natuurlijk geen nadeel geweest om Oden er nu bij te hebben", volgens Tommy Gardebring van Sjöfartsverket. "Het zijn echt zeer zware omstandigheden."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten