GOTENBURG - Morgen houden in ieder geval 1300 piloten in Zweden hun toestel aan de grond. Een conflict tussen de vliegeniersvakbond en werkgevers ligt aan de basis van de staking.
De werkgevers in de Zweedse luchtvaart en de belangenvereniging voor piloten staan ver uit elkaar voor wat betreft het thema uitzendkrachten. "Het draait voornamelijk om de kwestie ontslagen piloten opnieuw in dienst te nemen", zegt Gunnar Mandahl, voorzitter van de pilotenvakbond. "Avia Express (Zweedse vliegmaatschappij, red.) stuurt vanaf 17 juli haar 80 piloten de laan uit en wil dan van buitenaf nieuwe piloten inhuren. De gedachte van de werkgever is dat de vliegeniers hun eigen bedrijf oprichten, maar dat houdt slechtere arbeidsvoorwaarden in voor de piloten die worden ingehuurd. Wij boden Avia Express een tien procent verlaging van het salaris van de piloten aan in ruil voor een nieuwe dienstbetrekking voor hen. Maar dat werd geweigerd."
Vanaf morgen leggen daarom ten minste 1300 piloten het werk neer, terwijl daar nog eens 700 tot 800 vliegeniers bij kunnen komen. De staking geldt voor alle Zweedse luchtvaartmaatschappijen, waaronder Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air, Svenska Direktflyg en mogelijk ook Malmö Aviation. SAS legt bij elkaar 107 vluchten neer. In totaal worden hierdoor circa 23.000 luchtreizigers - vooral op binnenlandse vluchten, maar tevens enkele duizenden die de grens overvliegen - getroffen.
Lachende derden
Lachende derden tijdens de werkonderbreking door de piloten zijn busvervoerder Swebus en de Zweedse spoorwegen SJ. Toen er vorige week al werd gedreigd met een staking roosterde Swebus extra bussen in. "Wij zijn erop voorbereid om onze capaciteit uit te breiden, net zoals het geval was toen het vliegverkeer vanwege de aswolken aan de grond bleef", vertelt woordvoerder Ingvar Ryggesjö. De versterkingen worden de weg opgestuurd tussen de drukste steden, dus Stockholm, Gotenburg, Malmö, Kopenhagen en Oslo. Ook SJ herhaalt het protocol dat tijdens het overdrijven van de vulkanische asdeeltjes gold. Vooral tussen Stockholm, Gotenburg en Malmö worden morgen langere treinen ingezet. "In dit soort situaties haalt men alles van stal", verklaart SJ-zegsman Dag Rosander. "Het is simpelweg 'alle hens aan dek'."
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten