maandag 4 oktober 2010

Nobelprijs voor pionier reageerbuisbevruchting Edwards

STOCKHOLM - De Britse wetenschapper Robert Edwards ontvangt dit jaar de Nobelprijs voor Geneeskunde voor zijn ontwikkeling van de in-vitrofertilisatie (IVF) ofwel de reageerbuisbevruchting. Dit maakte het Nobelcomité in Stockholm vandaag bekend.

Edwards krijgt de onderscheiding omdat hij de methodes voor de reageerbuisbevruchting heeft gecreëerd. Hij werkte daarin samen met zijn inmiddels overleden collega Patrick Steptoe. De 85-jarige professor heeft volgens zijn medewerker een te slechte gezondheid om commentaar te leveren op het grote nieuws. Maar vijf jaar geleden vertelde Robert Edwards zelf in een interview over zijn onderzoekswerk en hoe daarop om hem heen werd gereageerd. "Ze noemden me gek. Er was niemand die een ethisch risico wilde lopen. Ze zeiden tegen me dat de kinderen niet normaal zouden worden en vroegen zich vervolgens af wat ik daar dan aan zou doen. Maar ik was niet ongerust, want mijn onderzoek had aangetoond dat IVF op dezelfde manier werkte als natuurlijke bevruchting." In 1978 kwam de allereerste reageerbuisbaby dankzij Edwards baanbrekende en omstreden onderzoek ter wereld. Hij begon in de jaren 60 in Engeland met dit werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden