BORNHOLM - Een onder Maltezer vlag varend vrachtschip is vanochtend vroeg bij het Deense eiland Bornholm aan de grond gelopen. De stuurman bleek te veel hebben gedronken.
Het vaartuig, de Odin Pacific, liep op slechts een paar honderd meter uit de westkust van Bornholm vast. Ten tijde van het ongeluk stond de tweede stuurman alleen op de brug en een zeevarende patrouille van de Deense politie nam direct een blaastest bij hem af. Deze wees een te hoog alcoholpromillage uit en de 26-jarige zeeman werd daarop aan boord aangehouden. In de loop van vandaag is bij hem in de hoofdstad Rønne een bloedtest afgenomen. De politie zal met behulp van een tolk de stuurman, die net als de rest van de 22-koppige bemanning van Turkse afkomst is, ondervragen. Het schip zelf meet een lengte van 169 meter en is van een type dat normaal gesproken met een lading ijzererts of steenkool vaart. Maar volgens de scheepvaartautoriteiten op Bornholm wijst alles erop dat de vrachtvaarder niet was geladen, omdat deze niet diep genoeg lag. Het was een visser die het schip in de vroege ochtenduren recht op de kust van Bornholm af zag varen en meteen contact opnam met de maritieme verkeersleiding. Deze trachtte op haar beurt de Odin Pacific op te roepen. Echter, zonder resultaat. Het schip liep kort daarna op een zandbank vast. Niettemin liggen op deze plek op de zeebodem ook grote stenen die de schroef beschadigd zouden kunnen hebben. Niets wijst er evenwel op dat er een risico bestaat op olielekkage. Voorlopig blijft de Odin Pacific nu waar ze is en zullen duikers eerst de romp van het vaartuig inspecteren.
Teller
Met het aan de grond lopen van de Maltezer vrachtvaarder staat de teller voor soortgelijke incidenten bij Bornholm sinds 2007 alweer op vier. Opvallend is dat alle keren drank in het spel was. In maart 2007 voer allereerst de Duitse coaster Skarpoe op een ondiepte. De wachthebbende stuurman had een zwak getoond voor de fles en was achter het roer in slaap gevallen. Vervolgens liep de handelsvaarder Wani Will uit Barbados in februari 2008 letterlijk op de klippen van de haven van Rønne, omdat de dronken stuurman zijn post had verlaten. Drie maanden later verloor de beschonken kapitein van het Russische vrachtschip Mcl Trader de macht over het roer en belandde het vaartuig op een rif ten noorden van Rønne-haven.
Nieuwe verkeersregels
Ondanks dat in alle vier de gevallen de wachthoudende zeelieden onder invloed verkeerden, wijzen inmiddels ook kritische vingers naar de nieuwe verkeersregels voor de zeevaart bij Bornholm. Deze werden na een aanvaring in de zomer van 2003, waarbij een Chinees schip zonk, voor de noordkant van het eiland ingevoerd. Hierdoor werd de scheepvaart in twee banen met ieder zijn vaarrichting gesplitst. De regels lijken te hebben bijgedragen aan de ongelukken van de afgelopen jaren.
vrijdag 9 juli 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten