woensdag 24 maart 2010

Astrid Lindgrenprijs voor Kitty Crowther

VIMMERBY - De Belgische schrijfster en illustratrice Kitty Crowther heeft de Astrid Lindgrenprijs, de belangrijkste kinderboekenprijs ter wereld, gewonnen.

"Dit voelt geweldig. Ik ben er alleen niet zeker van of ik weet wat er gebeurd is, ik voel me zo trots", luidde haar eerste reactie. De Belgische werd in 1970 geboren uit een Britse vader en Zweedse moeder. Ze is slechthorend, iets wat ook haar manier van boeken schrijven heeft beïnvloed. "Ik geloof dat ik op een verschillende wijze zie en hoor vergeleken met andere mensen. Je kunt zeggen dat ik een soort van vreemdeling ben. Ik ben niet geheel Zweeds, niet geheel Brits en niet geheel Belgisch." De Astrid Lindgrenprijs - in het leven geroepen ter ere van de wereldbefaamde Zweedse schrijfster - wordt sinds 2003 uitgereikt. Bij deze onderscheiding kan de winnaar 5 miljoen Zweedse kronen (ruim 500.000 euro) tegemoet zien.

Lovend
De jury drukte zich lovend uit over het werk van de schrijfster c.q. illustratrice: 'Kitty Crowther is de meesteres van de lijn, maar ook van de sfeer. Ze beheerst, verandert en vernieuwt het verhaal in het prentenboek. In haar wereld staat de deur tussen fantasie en werkelijkheid wagenwijd open. De aanhef is voorzichtig en persoonlijk, maar de inwerkingen zijn sterk en met haar diepe inleving met degenen die het moeilijk hebben, toont ze de manieren waarop zwakte kan worden omgezet in kracht. Humanisme en mededogen dringen door en komen in haar kunstenaarschap samen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden