donderdag 21 januari 2010

Nokia biedt klanten gratis navigatiedienst aan

ESPOO - Nokia heeft de aanval geopend op producenten van navigatiesystemen. De Finse telefoonfabrikant biedt zijn klanten met onmiddellijke ingang een gratis GPS-dienst voor op de mobiele telefoon aan.

De vraag was niet hoe, maar wanneer Nokia zou komen met een nieuw strategisch plan. Al geruime tijd zag de telefoongigant zijn marktaandeel slinken en zodoende lagen de ontwikkelingen in de lijn der verwachting. Kopers van een Nokia-mobieltje moesten tot voor kort apart betalen om zich de weg te laten wijzen door een GPS-programma op de telefoon. Niettemin verandert de markt in vliegende vaart. In Amerika konden gebruikers, met Google Android op hun toestel, zich al verheugen op de door een satellietgestuurde gids. Nokia had dus eigenlijk geen keuze. Voor het duizelingwekkende bedrag van 5,7 miljard euro kocht het bedrijf daarom twee jaar geleden al NAVTEQ, een vervaardiger van digitale kaarten, op.

Cadeau
Nokia-directeur Jukka Hosio verwacht dat met dit cadeau aan kopers van mobiele telefoons de winst weer zal stijgen. Behalve een navigatiesysteem hebben bellers straks eveneens de beschikking over reisgids Lonely Planet en zelfs het beroemde culinaire naslagwerk, Michelin Guide. De Finnen gaan ervanuit dat het aantal gebruikers van GPS op de telefoon de komende tijd wereldwijd zal groeien van 27 naar 50 miljoen. Voorts betekende de aankondiging van het nieuwe markeringplan door Nokia een koude douche voor TomTom. De Nederlandse producent van navigatieapparaten zag zijn aandeel op de effectenbeurs in Amsterdam met 10,59 procent kelderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden