Posts tonen met het label Oslo. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Oslo. Alle posts tonen

maandag 18 oktober 2010

Noorwegen bedenkt plan tegen religieus fanatisme

OSLO - De Noorse regering heeft een plan ontwikkeld om religieus extremisme een halt toe te roepen. In feite zijn de methoden dezelfde als degene die worden gebruikt in de aanpak van extreemrechts.

Knut Storberget, de Noorse minister van Justitie, vertelde gisteren tijdens een vergadering in Oslo dat middels het plan moet worden voorkomen dat jongeren en mensen aan de onderkant van de samenleving ultraorthodoxe bewegingen opzoeken. Volgens de bewindsman bestaan er meerdere overeenkomsten tussen de milieus. Ze zijn ideologisch gezien ongenuanceerd en dogmatisch en de afhankelijkheid om in het openbaar te treden is belangrijk om zodoende nieuwe leden te kunnen rekruteren. Hij onderstreepte dat de doelstelling van het idee het voorkomen van dergelijke rekrutering is. Bovendien zal er worden getracht om mensen die bezig zijn te radicaliseren in de omgekeerde richting te krijgen. Storberget wil daarvoor conflictadviseurs en politie in de afzonderlijke gemeentes inschakelen. Verder zullen er onder leiding van de politie openbare vergaderingen en dialogen worden georganiseerd.

donderdag 8 juli 2010

Noorse veiligheidsdienst arresteert terreurverdachten

OSLO - De Noorse veiligheidsdienst PST en Duitse politie hebben vanmorgen in Oslo en Duitsland in totaal drie mannen gearresteerd op verdenking van het beramen van terreuraanslagen.

Het gaat om een 39-jarige Noor van Oeigoerse komaf (Oeigoeren zijn een islamitische bevolkingsgroep in het westen van China), een 31-jarige Oezbeek en een 37-jarige Irakees met beiden een verblijfsvergunning voor Noorwegen. Alledrie de mannen zijn woonachtig in Oslo. Waarvoor het trio exact is opgepakt, wil de PST niet kwijt. Een woordvoerder gaf wel toe dat het hier draait om islamitisch terrorisme en dat er internationale netwerken bij betrokken zijn, maar ging verder niet in op details. Volgens Noorse terreurdeskundigen gaat het hier om leden van Al Quaida en waren er plannen om in Noorwegen een soortgelijke aanslag als in New York en Londen te plegen. Het drietal werd al meer dan een jaar in de gaten gehouden.

Opmars
In Noorwegen is het extreem islamisme fors in opmars en daarover schreef de PST dit jaar al een rapport aan de regering. Krachtens Janne Kristiansen, hoofd van de PST, mag die ontwikkeling zorgwekkend worden genoemd. "We zien trenden en ontwikkelingen die lijken op wat er in andere Europese landen gebeurt." De bazin van de Noorse veiligheidsdienst ziet een toenemende radicalisering in islamitische milieus. "Dit maakt ons heel erg bezorgd. Het is een groeiend probleem, ook buiten Oslo." De PST vreest dat er in Noorwegen een reële terreurkans bestaat vanwege het feit dat het land lid is van de NAVO en momenteel troepen in Afghanistan heeft gestationeerd.

maandag 5 juli 2010

Oorlogsveteranen Noorwegen furieus over zorgregels

OSLO - Honderden voormalige Noorse militairen demonstreerden vandaag in Oslo tegen de veteraanpolitiek van de regering Stoltenberg.

"Hier zitten hele sterke gevoelens in", sprak 79-jarige Halldor Hoftun, oudgediende van de Verenigde Naties (VN) en overhandigde tezamen met een 60-tal andere oorlogsveteranen zijn medailles aan een vertegenwoordiger van de Noorse regering. "Dit doe ik vanwege de behandeling die we hebben moeten doorstaan. Velen hebben nog steeds lichamelijke en geestelijke problemen." Hoftun behoort tot de groep oudere veteranen die volgens nieuwe directieven helemaal geen recht heeft op medische hulp. De bijna 200 oud-strijders verzamelden zich buiten het Noorse parlement, het Storting, met de leus: 'Dezelfde compensatie voor dezelfde wonden.' Het broeit aanzienlijk onder oorlogsveteranen in Noorwegen. De vroegere soldaten ergeren zich aan de verschillende regels die gelden voor verwondingen, welke respectievelijk voor dan wel na 1 januari van dit jaar tijdens stationering in het buitenland zijn ontstaan. Veteranen die voor de jaarwisseling gewond raakten, hebben niet dezelfde rechten op medische behandeling. Degenen die voor 1978 in dienst waren, krijgen zelfs helemaal geen hulp. Onder hen die slechtere zorg hebben gekregen, bevindt zich de 33-jarige UNIFIL-veteraan Lars Lundeker. Als negentienjarige was hij actief voor de VN in Libanon, maar heeft zich nog altijd niet kunnen aanpassen aan het normale leven en heeft continu psychische zorg nodig.

Eisen
Jan William Steen, woordvoerder van de veteranen, uitte tijdens de protestactie verscheidene eisen aan het adres van de landsbestuurders in Oslo. De oud-strijders willen onder meer dat de onderzoekstijd wordt verkort en dat de regels worden gewijzigd. Daardoor moeten de veteranen onder dezelfde voorwaarden zorg krijgen, los van wanneer ze eigenlijk hun verwondingen opliepen. Sverre Myrli, lid van het Storting, nam in opdracht van het kabinet in totaal 67 medailles in ontvangst. Hij beloofde dat de regering de regels opnieuw zal bekijken. Al eerder bekritiseerden Noorse en Deense oud-militairen hun regeringen vanwege diens gebrekkige interesse voor het veteranenvraagstuk. Ook in Denemarken hebben oorlogsveteranen gedreigd met het inleveren van hun onderscheidingen.

dinsdag 25 mei 2010

SAS overweegt in te zetten op hogesnelheidstrein

OSLO - Wat doe je als luchtvaartmaatschappij wanneer je jaar in, jaar uit verlies draait? Inderdaad, je denkt net zoals SAS serieus na om je centen in te zetten op... de hogesnelheidstrein.

Dat luchtvervoerder SAS in deze huidige tijd geen bijster goede zaken doet, mag geen verrassing meer heten. De Scandinavische luchtvaartmaatschappij worstelt al tijdenlang met verliezen en zelfs drie van de eigenaars, te weten de regeringen van Zweden, Denemarken en Noorwegen, willen wel af van hun zorgenkindje. Maar wellicht is redding nabij. Tenminste, in Noorwegen dan. SAS overweegt namelijk om te investeren in de hogesnelheidstrein. Momenteel bekijkt een speciale werkgroep van de Noorse overheid naar de mogelijkheden één of meer van de zes actuele trajecten in het land verder uit te bouwen. "Het is een spannende gedachte en we volgen de ontwikkelingen dan ook op de voet", zegt Kenneth Vikse, woordvoerder van SAS. "In Noorwegen hebben we nog geen concrete plannen, maar we kijken naar hoe er op het Europese continent mee om wordt gegaan."

Samenwerking
Hij doelt daarmee op de samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen Air France/KLM en Lufthansa met leveranciers van snelle treinen. Door exploitatie van nieuwe hogesnelheidslijnen komt er een gloednieuwe markt bij. In Scandinavië heeft SAS zo al een samenwerkingsdeal gesloten met de Zweedse spoorwegen SJ. Vikse: "In Zweden biedt SAS een jaarkaart aan die zowel in het vliegtuig als in de trein kan worden gebruikt. Dit is de eerste stap op weg naar een volledig geïntegreerde samenwerking."

Marktaandeel
Op een flink aantal Europese reistrajecten heeft de hogesnelheidstrein een aanzienlijk marktaandeel van vliegmaatschappijen afgepakt. Een extra grote punt van de taart pakt de trein wanneer deze in tweeënhalf uur of minder van stadscentrum tot stadscentrum kan rijden. Dit zijn ervaringen waar SAS gretig kennis van neemt. "Als de hogesnelheidstrein inderdaad met de luchtvaart concurreert, bijvoorbeeld op het traject Bergen-Oslo, dan is er geen enkele aanleiding om te denken dat het hier anders zal lopen dan op het continent", vult Vikse aan. "Daar heeft het zelfs geleid tot het verdwijnen van lijnvluchten. Het vliegtuig is er door de trein weggeconcurreerd".

donderdag 20 mei 2010

Eendjes in ganzenpas door straten Oslo






















OSLO - Kleine snaveltjes op groot avontuur: vandaag leidde een eendenmoeder haar kroost van niet minder dan elf pulletjes voor een leerzame wandeltocht door de drukke straten van de Noorse hoofdstad...

Hoe eerder ze gevaar onder ogen zien, des te beter, moet mevrouw eend hebben gedacht toen ze besloot haar kuikens mee te nemen op een stadswandeling door Oslo. Het donzige span legde een parcours af van 1,3 kilometer naar het park van het koninklijk paleis in het centrum. Mensenbenen doen hier bij benadering al zo'n 20 minuten over. Voor kleine zwemvliezen moet het dus ongetwijfeld een enorm uitstapje zijn geweest. Een Russische voorbijgangster merkte het kwakende en piepende gezelschap op en volgde het tot aan de paleistuinen, terwijl ze onderweg het verkeer op afstand hield. Automobilisten, voetgangers en fietsers genoten zichtbaar van het eendengezin in ganzenpas.

vrijdag 7 mei 2010

Opnieuw besmetting norovirus op cruiseschip

OSLO - Bijna 100 passagiers van het cruiseschip Vision of the Seas dat een reis maakte in Noord-Europa zijn ziek geworden door het norovirus.

Twee dagen na het vertrek van het vaartuig kwamen klachten van opvarenden over lichamelijk ongemak. Het ziektebeeld was echter niet ernstig en de meeste reizigers voelden zich na 24 uur alweer opknappen. Toch is het in drie maanden tijd alweer de derde uitbraak aan boord van het bijna 300 meter lange schip van de epidemie die maag- en darmklachten met overgeven en diarree veroorzaakt. De schuldige is het norovirus, een zeer besmettelijke ziekteverwekker. Onder meer in maart werd de Vision of the Seas in quarantaine geplaatst nadat tijdens een cruise bij Brazilië ook al honderden passagiers ziek waren geworden. Volgens een woordvoerder van rederij Royal Caribbean International op de Bahama's hebben de ziektegevallen van deze week niets te maken met de uitbraak in maart. Gisteren kwam het schip, met ongeveer 2000 passagiers aan boord, aan in de haven van de Noorse hoofdstad Oslo.

maandag 3 mei 2010

Amokmakende Noor dwingt vliegtuig tot noodlanding

STOCKHOLM - Een toestel van de Estste luchtvaartmaatschappij Estonian Air moest gisteren uit voorzorg landen op de luchthaven van Stockholm, omdat een Noorse passagier zich uiterst agressief gedroeg.

"Het was een man, ik geloof van een jaar of 35, die zich vanaf het begin dat hij aan boord stapte al raar gedroeg. Hij trachtte onder meer een stewardess aan te vallen", vertelt Daniel Kahn, een andere inzittende van het vliegtuig dat op weg was van het Noorse Olso naar de Estse hoofdstad Tallinn. Volgens de Zweedse politie had de man uitgehaald naar twee bemanningsleden. Het cabinepersoneel probeerde de Noor vervolgens tot bedaren te brengen, waarbij een steward en een andere passagier de amokmaker zijn handen vastbonden en hem achterin het vliegtuig neerzetten. De gezagvoerder besloot daarop een voorzorgslanding te maken op Arlanda, de luchthaven van Stockholm. Daar werd de Noor aan de politie overgedragen. Niemand raakte bij het incident gewond, maar de Zweedse politie laat weten dat het er dramatisch aan toeging. "Het is natuurlijk dramatisch wanneer je in de lucht bent en iemand begint ruzie te schoppen", zegt Kenneth Knuts, politiechef op Arlanda. "De gezagvoerder neemt vervolgens het besluit om tussendoor te landen en dat doet hij natuurlijk niet onnodig. Maar er was geen sprake van paniek aan boord."

zaterdag 10 april 2010

Onderzoek brand Scandinavian Star heropend

KOPENHAGEN - De catastrofale brand op de veerboot Scandinavian Star die in april 1990 aan 159 opvarenden het leven kostte, zal opnieuw worden onderzocht.

Twintig jaar na dato kampt Denemarken nog altijd met de naweeën van de afschuwelijke ramp met het schip. De veerboot, in dienst van de Deense rederij DA-NO Linjen, voer tussen het Noorse Oslo en Fredrikshaven in Denemarken. In de nacht van 6 op 7 april 1990 was de Scandinavian Star op weg vanuit Oslo toen er aan boord op twee plaatsen brand uitbrak. Later onderzoek toonde aan dat de branden waren aangestoken. Door de late ontdekking van het vuur - het schip stond al voor een flink deel in lichterlaaie, grote communicatieproblemen tussen de bemanningsleden - velen spraken alleen Portugees en geen Noors of Engels, de zeer giftige rook en de slechte bouw van het vaartuig eiste de ramp die nacht al direct 158 mensenlevens. Het laatste slachtoffer overleed twee weken later in een ziekenhuis aan zijn verwondingen.

Zwaarste onopgeloste misdrijf
De ramp staat te boek als het zwaarste onopgeloste misdrijf in de recente geschiedenis van Scandinavië. Het Deens Openbaar Ministerie gaat nu opnieuw aan de slag met deze zaak, omdat een reeks nieuwe tips voor grote vraagtekens heeft gezorgd of de juiste mensen zich wel verantwoord hebben. "We zijn het eens over de procedure", verklaart Lars Barfoed, de Deense minister van Justitie na overleg met de volksvertegenwoordiging, het Folketing. "De regering benadrukt dat we geen onnodig onderzoek gaan uitvoeren. Maar indien er iets moet worden onderzocht, dan zullen dat de omstandigheden zijn die nog niet volledig waren opgehelderd."

dinsdag 30 maart 2010

Ryanair start nieuwe lijndienst Noorwegen

EINDHOVEN/RYGGE - Vandaag startte Ryanair een gloednieuwe lijndienst vanaf Eindhoven Airport. Driemaal per week kunnen reizigers vliegen tussen de Brabantse stad en de Noorse luchthaven Oslo Rygge.

Moss Airport Rygge, op circa 70 kilometer ten zuiden van Oslo, is een van de snelst groeiende luchthavens van Noorwegen. Op het ogenblik staan dinsdag, donderdag en zaterdag op het rooster voor vluchten vanaf Eindhoven. Maar het is heel goed mogelijk dat er in het najaar meer reisdagen worden ingepland. "Ryanair vliegt gegarandeerd tot eind oktober naar Rygge", zegt Fons Latour van Eindhoven Airport. "Daarna hangt het uiteraard ervan af of de lijn rendabel genoeg is om te blijven bestaan. Maar als het zo gaat zoals met onze bestemming Stockholm Skavsta, dan kan het best zo zijn dat het aantal vluchten tijdens de winter wordt uitgebreid." Op de lijn Eindhoven-Stockholm Skavsta vliegen nu jaarlijks ruim 65.000 passagiers. Gedurende de zomermaanden kan er vier dagen per week worden gereisd en 's winters is dat zelfs zes dagen. "We verwachten dat Rygge 40 tot 45.000 reizigers per jaar zal trekken", vervolgt Latour. Volgens hem blijft Eindhoven Airport dynamisch kijken naar nieuwe bestemmingen in Noord-Europa. Zo staan bijvoorbeeld ook Helsinki, Kopenhagen en Gotenburg op de verlanglijst van de luchthaven.

woensdag 24 maart 2010

Drie doden bij ongeluk goederentrein Oslo

OSLO - Bij een ongeluk met een goederentrein in Oslo zijn vanmiddag drie personen om het leven gekomen.

Zestien wagons raakten los van een goederentransport en raasden met grote snelheid richting de haven van de Noorse hoofdstad waar ze een opslaggebouw ramden. Het gebouw stortte in en meerdere wagons raakten te water. In totaal had dit deel van het goederentransport ongecontroleerd een afstand van acht kilometer - vanaf een terminal in het oosten van Oslo - afgelegd. Volgens een woordvoerster van de Noorse spoorwegbeheerder, Jernbaneverket, wordt er op het ogenblik onderzocht wat voor soort waarschuwing werd rondgestuurd nadat de wagons los waren geraakt. Behalve de drie doden vielen er ook vier gewonden en wordt een persoon nog steeds vermist.

woensdag 17 februari 2010

Noorse moslim bedreigt journalisten Dagbladet

LARVIK - De politie van het Noorse Larvik heeft vanmiddag een man aangehouden die gisteren twee journalisten van de krant Dagbladet met de dood bedreigde.

De 24-jarige Mohyeldeen Mohammad gaf zichzelf aan op het politiebureau van Larvik, waarna hij direct werd aangehouden. Volgens de Noorse krant dreigde Mohammad de journalisten, die onaangekondigd langskwamen voor een interview, dood te schieten wanneer ze niet onmiddellijk weg zouden gaan. De politie doorzocht het huis van de orthodoxe moslim, maar vond geen wapens of andere voorwerpen die in verband konden worden gebracht met het voorval.Mohammad stond vorige week vrijdag in het middelpunt van de belangstelling tijdens een grote demonstratie in Oslo. Daar protesteerden circa 3000 moslims tegen het afdrukken van een Mohammed-karikatuur door Dagbladet. Tijdens een toespraak waarschuwde hij dat een verdere provocatie van de islam zou kunnen leiden tot een nieuwe 11 september op Noors grondgebied.

Steniging
In de naweeën van de protestmars deed Mohammad andermaal van zich spreken. Zo verdedigde hij onder meer het doden van homosekuelen door middel van steniging. Mohyeldeen Mohammad is Irakees van geboorte en woont sinds het einde van de jaren 80 in Noorwegen. Aan de media verkondigde hij enige tijd geleden al dat hij shariawetgeving studeert aan de islamitische universiteit van Medina in Saoedi-Arabië. Eerder deze avond liet de politie hem na een uitgebreid verhoor weer vrij.

zondag 14 februari 2010

Betogers Oslo: nee tegen karikaturen, ja voor respect islam

OSLO - Pro-islamtische demonstraties vulden de afgelopen dagen de straten van Oslo. Er werd in de Noorse hoofdstad volop geprotesteerd tegen de Mohammed-karikaturen en voor respect voor de islam.

Allereerst trokken vrijdagmiddag circa 3000 betogers naar het centrum van Oslo teneinde te demonstreren tegen de recente publicatie van Mohammed-cartoons in de Noorse krant Dagbladet. De menigte had toestemming om een manifestatie te houden op Universitetsplassen en de politie had uit voorzorg alle oversteekplaatsen naar het redactiekantoor van Dagbladet gebarricadeerd. Toch liepen na afloop de meesten door in de richting van de redactie via een andere weg. Op Jernbanetorget, het plein voor het centraal station, werd er nog een tijdlang leuzen geroepen tegen het drukken van de gewraakte tekening die de profeet Mohammed als varken afbeeldt. Uiteindelijk lukte het de bewakers, die de organisatoren zelf hadden ingezet, om de mensenschare huiswaarts te laten keren.

Provocatie
Gisteren vond er wederom een protestactie plaats in de hoofdstad. Ditmaal waren tussen de 200 en 300 mensen op de been gekomen om hun stem te laten horen tegen de provocatie van moslims. Ze scandeerden voor vrede en respect en droegen borden mee met teksten als 'Nee tegen pesterijen' en 'Nee tegen etnische discriminatie'. Tegelijkertijd namen ze afstand van de uitspraken die een fundamentalistische moslim vrijdagmiddag had gedaan. "Het Noorse volk wordt niet wakker voordat er een nieuwe 11 september of 7 juli komt. Dit is geen dreigement, maar een waarschuwing", zei hij verwijzend naar de terreuraanslagen in New York en Londen en vervolgde: "Alle buitenlandse troepen moeten de islamitische landen onmiddellijk verlaten. Noorwegen heeft soldaten in Afghanistan en een militaire inzet staat gelijk aan een kruistocht tegen de islam."

Islamisering
In het verlengstuk van de demonstraties waarschuwde Siv Jensen, leidster van de liberale Fremskrittspartiet (Frp), vandaag voor de islamisering van de Noorse samenleving. Ze beschuldigde de regering van zwakte en veel te grote toegeeflijkheid. Ze meent dat het de Arbeiderpartiet en de minister van Buitenlandse Zaken Jonas Gahr Støre aan wil ontbreekt om in te grijpen tegen groeperingen die angst als wapen gebruiken. Jensen: "Een jaar geleden werd ik belachelijk gemaakt toen ik voor de stiekeme islamisering van Noorwegen waarschuwde. Nu kan ik slechts vaststellen dat ik gelijk had." Op zijn beurt vindt minister Støre juist dat Jensen via haar uitspraken met bangmakerij bezig is.

donderdag 11 februari 2010

Huisontruiming Oslo ontaardt in veldslag

OSLO - Vanochtend verliep de ontruiming van een pand in het centrum van Oslo zonder problemen. Toch was de vrede van korte duur. Vanavond gingen honderden demonstranten de straat op en zochten confrontatie met de politie.

Voor de Gemeente Oslo was het welletjes. Het huis aan de Hausmanns gate 42 had zijn beste tijd nu echt gehad. Al jaren geleden was het pand, onder andere vanwege een slechte brandveiligheid, onbewoonbaar verklaard. Plannen voor een ingrijpende renovatie werden ondertussen gesmeed. Maar al even lang hadden krakers het gebouw in bezit genomen en er bestonden geen indicaties dat ze snel zouden vertrekken. Tot vanmorgen vroeg een politiemacht aan de deur klopte en iedereen maande zijn biezen te pakken. De vijftien bewoners lieten zich zonder slag of stoot ophalen.
Onvrede
Eind goed, al goed. Tenminste, zo leek dit relaas naar zijn slotakkoord te gaan. Niettemin barstte eerder vanavond de bom alsnog. Circa 300 demonstranten gingen de straat op uit onvrede met de ontruiming. Ze richtten barricaden en wegversperringen op en stichtten op diverse plaatsen brand. De politie zette waterkanonnen en traangas in om de menigte uiteen te jagen. Pas om 22:30 uur kwam de situatie onder controle en was het aantal betogers flink teruggelopen.

zaterdag 6 februari 2010

Islamitische taxichauffeurs protesteren in centrum Oslo

OSLO - Bijna 1000 islamitische taxichauffeurs parkeerden vannacht hun auto in het hart van Oslo. Ze protesteerden daarmee tegen de publicatie van een Mohammed-cartoon.

Afgelopen woensdag drukte de Noorse krant Dagbladet een Mohammed-karikatuur op de voorpagina af. De actie was een dankbetuiging aan de Noorse Nationale Veiligheidsdienst, Politiets Sikkerhetstjenstene, die op haar Facebooksite links naar omstreden tekeningen over de voornaamste moslimprofeet had gezet. De taxichauffeurs reageren sterk op de reproductie van de karikaturen door de krant. "Het is het misbruik van de vrijheid van meningsuiting waar we tegen protesteren", zegt een van hen, Rashad Munir. "Wat wij doen, is geen gewelddadige actie. Wij willen alleen tonen tegen het misbruik van onze normen en waarden te zijn." Het protest ging er vreedzaam aan toe en de politie was enkel aanwezig om de doorgang vrij te houden voor hulpdiensten.

woensdag 27 januari 2010

Vier doden bij helikopterongeluk Noorwegen

OSLO - In het Oslofjord nabij de Noorse hoofdstad is vanmiddag een helikopter op het ijs neergestort. Daarbij zijn de piloot en drie passagiers om het leven gekomen.

Het ongeluk gebeurde circa 100 meter uit de kust bij het plaatsje Horten. Over de precieze oorzaak tast de politie in het duister. Twee helikopters van Midtnorsk Helikopterservice waren op weg naar Oslo. Een ooggetuige verklaarde dat de propellor van een van de twee toestellen het ijs raakte, waarna de helikopter - van het type Robinson R44 Astro - door het ijs ging. Hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar slecht weer, mist en de stroming in het water bemoeilijkten de reddingsoperatie aanzienlijk. Eerder deze avond werd het wrak teruggevonden. Een miniduikboot vond enige tijd later de lichamen van de inzittenden. Het is alweer het achttiende helikopterongeluk in Noorwegen in tien jaar tijd.

maandag 25 januari 2010

Schoten afgevuurd op flat mullah Krekar

OSLO - Afgelopen nacht zijn er schoten gelost op het appartement van mullah Krekar in de wijk Tøyen in Oslo. Een schoonzoon van de voormalige terroristenleider raakte gewond.

Wie er op de flat schoot, is voor de politie nog een raadsel. Vlak voor twee uur vannacht trachtte een onbekend aantal personen de toegang tot de woning te forceren door op de buitendeur en een raam te schieten. In de flat waren op dat moment Krekar en vier familieleden aanwezig. Getuigen zag direct na het incident twee mannen de benen nemen. Mullah Krekar, een Koerdische Irakees die eigenlijk Najmuddin Faraj Ahmad heet, kwam in 1991 vanuit Irak naar Noorwegen als vluchteling. Een status als zodanig kreeg hij echter niet, maar toch bleef hij jarenlang pendelen tussen Oslo en Iraaks Koerdistan.

Terreurbeweging
Onderwijl was hij leider geworden van Ansar al-Islam (Partisanen van de Islam), een islamitische terreurbeweging. Deze groep is verantwoordelijk voor een reeks aanslagen, gericht tegen Koerdische politici. Mede daardoor belandde dit duistere gezelschap op de terreurlijst van de Verenigde Naties. In 2002 werd Krekar tijdens een tussenlanding op Schiphol nog gearresteerd en zat vier maanden vast voor verdenking van terroristische activiteiten. Noorwegen wees hem in 2003 officieel uit. Tot op heden verblijft hij niettemin in de Noorse hoofdstad, omdat hem in Irak vanwege zijn terreurverleden de doodstraf boven het hoofd hangt.

maandag 11 januari 2010

Bergen heeft vuilste lucht van Europa

BERGEN - De Noorse stad Bergen gaat gebukt onder de meest verontreinigde lucht van heel Europa.

Zelfs met minder verkeer lag de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) afgelopen weekeinde urenlang boven de grenswaarde. De gemeente Bergen spoorde haar inwoners donderdag nog aan om thuis te werken of om de werktijden te verschuiven. "We wonen midden in het centrum en merken dat de luchtkwaliteit slecht is", zegt Bergense Astrid Olsnes Kittang. "Maar je kunt er niet teveel over nadenken, in Oslo heb je de hele winter smog." De combinatie van kou en rustig weer, samen met de zeven bergen rond de stad wordt gezien als de oorzaak dat de verontreinigde lucht niet verdwijnt.

dinsdag 5 januari 2010

Grote delen wijk Oslo onder water

OSLO - Een fikse waterlekkage heeft een aanzienlijk deel van de wijk Grønland in Oslo vanochtend vroeg blank gezet.

Bij het krieken van de dag gutste water over de straten van de Noorse hoofdstad. Vrijwel zeker is dat in een van hoofdwaterleidingen in de wijk een lekkage ontstond. De politie heeft diverse straten in Grønland en aangrenzende districten afgesloten, aangezien het water door de kou inmiddels is gaan bevriezen. Bovendien zijn vele afvoerputten verstopt geraakt door sneeuw en ijs waardoor kelders in de buurt zijn ondergelopen.
 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden