Posts tonen met het label Lund. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Lund. Alle posts tonen

dinsdag 13 juli 2010

Tabakshandelaren openen tegenaanval op smokkelaars

LUND- Iedereen die wel eens in Scandinavië is geweest, kent het verschijnsel: tabak en alcohol zijn peperduur. Zo duur zelfs dat de handel met illegale tabak groeit en de serieuze tabakswinkels nekt. Als tegenzet is daarom nu in Zweden het 'Netwerk tegen Smokkeltabak' in het leven geroepen.

"Het netwerk staat nog in zijn kinderschoenen", zegt initiatiefnemer Karl-Erik Nilsson die sinds 20 jaar een tabakswinkel in het Zweedse Lund runt. "Ik zie smokkel niet als een probleem voor mij alleen. Het interesseert me vooral omdat we met een groot samenlevingsprobleem te maken hebben. Er zijn voorbeelden genoeg van de verkoop van smokkeltabak en illegale alcohol aan minderjarigen." Volgens een rapport van het onderzoekinstituut van de Zweedse handel mist de staat ten minste 2 miljard kronen per jaar aan belastingcenten door de invoer van illegale tabak. "Zelfs de brancheorganisatie voor Zweedse tabakshandelaren heeft zich de laatste jaren voor de smokkel geïnteresseerd", meent voormalig directeur Bengt Hedlund. "Het is een groot probleem dat hard groeit." Zonder dat inkopers zich bewust waren van de verkoop van illegale producten kent hij verschillende gevallen waarbij inkopers zich gedwongen voelden om illegale smokkeltabak te kopen. "Er kwamen personen in een winkel die er niet vriendelijk uitzagen en zeer gedecideerd uitlegden dat de inkopers hun sigaretten dienden af te nemen."

Wakker
De hoop van Karl-Erik Nilsson is om de politiek wakker te kunnen schudden zodat de douane en de politie hun inzet kunnen prioriteren. "En dan is het een kwestie van een snelle rechtspraak. Ik heb ooit in mijn winkel een jongeman gepakt die zich bezighield met fraude. Het duurde een halfjaar voordat die knaap voor de rechter moest verschijnen. Maar gedurende die tijd ging hij gewoon door met zijn illegale praktijken en bedroog mensen voor nog eens 600.000 kronen (bijna 64.000 euro, red.). Dat is toch waanzin?!" Tot nu toe heeft hij nog maar drie collega's in Malmö als lid van het netwerk weten te strikken, maar hij hoopt dat er in het hele land spoedig meer bijkomen. "Het voelt een beetje ongemakkelijk om zo'n netwerk te beginnen. Het gaat toch om georganiseerde criminaliteit waarin veel geld omgaat. Ik weet zelf hoe het voelt om bedreigd te worden. Een paar jaar geleden kreeg ik een pistool tegen mijn hoofd gedrukt toen mijn winkel werd overvallen."

Lucratief
Het onderzoek door het instituut van de Zweedse handel heeft uitgewezen wat de smokkelaars verdienen: 11 eurocent per sigaret. En dan gaat het vaak om miljoenen stuks. De tabaksmokkel is derhalve enorm lucratief. Critici vinden dan ook dat in termen van de opbrengst een gevangenisstraf van drie á vier jaar veel te laag is. Ze wijzen erop dat drugssmokkelaars, die waarschijnlijk niet meer verdienen dan de tabaksfraudeurs, in de meeste gevallen meer dan tien jaar moeten brommen.

woensdag 7 april 2010

Praat met gebaren...

LUND - Een nieuwe taal aan het leren? Vergeet dan vooral niet te gesticuleren. Volgens een Zweedse professor maakt non-verbale communicatie het studeren een stuk gemakkelijker.

"Bedenk je eens wat een verschil het is om met iemand aan de telefoon te praten in een taal die je niet helemaal beheerst", zegt Marianne Gullberg, professor aan het Centrum voor Taal en Literatuur in Lund en eerder verbonden aan de Nijmeegse Radboud Universiteit. Ze onderzocht de rol van gebaren tijdens het gesprek. Volgens haar helpen gebaren ons geheugen. Bovendien stuurt ze met haar onderzoek de veronderstelling dat bijvoorbeeld Zweden minder zouden gesticuleren dan Zuid-Europeanen naar het rijk der fabelen. "Italianen gebruiken niet meer non-verbale communicatie, maar wel op een andere manier en met bredere gebaren."

woensdag 10 februari 2010

Vrouw ondergaat keizersnede zonder verdoving

LUND - Ondanks dat de verdoving bij een vrouw niet werkte, gingen de artsen gewoon door met een keizersnede. Nu geeft ook het ziekenhuis toe dat er de tijdens de verlossing meerdere fouten zijn gemaakt.

De vrouw onderging de keizersnede in het universiteitsziekenhuis van Lund. Maar toen de narcose geen invloed had, voelde ze hoe haar buik laag voor laag werd opengesneden. De artsen zeiden dat het te laat was om opnieuw te verdoven. Inmiddels heeft de vrouw het incident aangegeven bij de Zweedse gezondheidsinspectie, daar waar de zorginstelling zelf het rapport van de verlossing geheim hield. Nu geeft de leiding toe dat er tijdens de ingreep inderdaad fouten werden gemaakt. Volgens een woordvoerder ging het meteen al mis toen de anesthesist zijn zorgen uitte over de narcose. Echter, dat werd door de artsen niet als zodanig begrepen. Een andere fout was een arts in opleiding die het eindrapport schreef dat bovendien het afdelingshoofd nooit onder ogen kreeg. Ongeacht alle dwalingen brachten moeder en kind het er gezond vanaf.
 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden