Posts tonen met het label toerisme. Alle posts tonen
Posts tonen met het label toerisme. Alle posts tonen

donderdag 12 augustus 2010

Veel Finnen willen geen buitenlanders in vrije natuur

HELSINKI - Eenvijfde van de Finnen wil het zogenaamde allemansrecht begrenzen zodat dit privilege om vrij in de natuur te verblijven alleen nog maar voor Finse burgers geldt. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van de krant Keskisuomalainen.

Het allemansrecht bestaat op Denemarken na in heel Noord-Europa. Deze unieke regeling gunt iedereen de mogelijkheid te genieten van de vrije natuur op zowel openbaar terrein als particuliere grond. Onder bepaalde voorwaarde mag er zelfs vrij worden gekampeerd. In het opinieonderzoek door het Finse dagblad lieten vooral inwoners van de stad Oulu als de regio Lapland zich uit voor een allemansrecht dat louter geldt voor Finnen. Volgens de krant kunnen de resultaten van de enquête wellicht zijn beïnvloed door de aanwezigheid van buitenlandse bessenplukkers die in het noorden van Finland werken. Niettemin wil Eki Karlsson, hoofd van recreatievereniging Suomen Latu, niets weten van een inperking van dit Scandinavische voorrecht. "Zulke beperkingen kunnen op geen enkele wijze worden gecontroleerd. Bovendien kan het ten koste gaan van het Finse toerisme."

dinsdag 16 maart 2010

Randers heeft eerste Deense zelfbedieningshotel

RANDERS - Bij de stad Randers in Oost-Jutland is het eerste volledige zelfbedieningshotel van Denemarken geopend. Motel1 is ontworpen naar Amerikaans voorbeeld en werkt in principe zonder personeel.

Het motel ligt dichtbij snelweg E45 op slechts een paar minuten rijden van het centrum van de stad. Ook grote plaatsen als Århus en Aalborg zijn vanuit het hotel snel te bereiken. Boeken en betalen kan op internet met creditcard. Het geheel rookvrije motel telt 80 goed geïsoleerde en geventileerde kamers, alle met bad en douche, gratis kleuren-tv en internetverbinding. Een overnachting is mogelijk vanaf DKK 499 incl. btw (ongeveer € 67) en DKK 100 (€ 13,50) voor iedere extra gast op dezelfde kamer. Er zijn ook gezinskamers en vertrekken voor minder valide gasten. Parkeren bij het motel is gratis. Een ontbijt moet vantevoren worden besteld en betaald en kost omgerekend € 7. Dieren worden in het zelfbedieningshotel niet toegelaten.

maandag 22 februari 2010

IJslands reisbureau neemt initiatief voor Vikingshow

REYKJAVIK - Toeristen op een levendige manier iets leren over de IJslandse geschiedenis. Dat idee heeft een reisbureau in Reykjavik als speerpunt en is derhalve vastberaden een heus Vikingpark in de hoofdstad te beginnen.

"Volgens onderzoeken uitgevoerd door de IJslandse Toeristenraad heeft 30 tot 40 procent van de toeristen er oren naar om meer te weten te komen over de geschiedenis en de cultuur van het land", vertelt Hermann Valsson, eigenaar van reisorganisatie Viking Travel. "Mensen zijn gefascineerd door het Vikingerfgoed, dus is het een perfecte zet om onderwijs en amusement te combineren." In het kort gezegd houdt het plan van Valsson in om in Skarfabakki, bij de haven van Reykjavik, een themapark over de Vikingen aan te leggen. IJsland werd aan het einde van de negende eeuw gekoloniseerd door Noorse Vikingen die een geheel eigen samenleving stichtten.

Kostuums
Valsson wil het groots aanpakken. "Het idee is om op een terrein tenten op te zetten waar medewerkers in kostuums de bezoekers laten zien hoe de Vikingen werkten en ze te leren hoe ze zelf verschillende voorwerpen kunnen maken. De bezoekers kunnen dan oefenen in het schieten met pijl en boog, zwaardvechten en bijlwerpen." Afgelopen zomer nodigde Hermann Valsson toeristen uit voor een avontuurlijke tocht in de streek rond het meer Mývatn in het noordoosten van IJsland. Hij droeg een Vikingkostuum en leerde de reizigers over de gevechtstechnieken van de Vikingen. En zo werd het plan voor het themapark over de historische IJslanders geboren.

Vergunning
Inmiddels heeft Valsson een aanvraag voor een vergunning ingediend en als alles goed gaat, kan de 'onderneming der eigentijdse Noormannen' vanaf deze zomer al van start. "Ik wil dan tien tot vijftien mensen inhuren en trainen. De werkloosheid is het grootst in de groep van 18 tot 25 jaar, dus ik kan me zo voorstellen dat het een soort van praktijkkamp voor jongen mensen wordt."
 
Copyright © 2010 DeNoordse.nl. Alle rechten voorbehouden